چه افرادی دز تقویت نماینده واکسن کرونا دریافت می نمایند؟

به گزارش سهندبلاگ، دز سوم واکسن، یک دز واکسن اضافی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد احتیاج است. این دز به بدن در محافظت بهتر از بیماری ها یاری می نماید. بسیاری از واکسن های معمول برای دستیابی به ایمنی بهتر به بیش از یک تزریق احتیاج دارد. به اسم مثال واکسن سرخک، اوریون، سرخجه یا MMR احتیاج به 2 تزریق دارد.

چه افرادی دز تقویت نماینده واکسن کرونا دریافت می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، در بعضی از افراد ممکن است برای مقابله با عفونت پس از یک دز محافظت کامل ایجاد نگردد؛ بنابراین دز دوم تجویز می گردد تا اطمینان حاصل گردد که تقریبا همه افرادی که واکسینه شده اند، از حفاظت کامل برخوردار هستند.

واکسن های دیگر مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه یا واکسن سه گانه(DTaP) هم احتیاج به تزریق دز دوم واکسن دارد؛ به این دلیل که محافظت با گذشت زمان از بین می رود و دز تقویت نماینده به افزایش مجدد سطح ایمنی یاری می نماید.

زمان تزریق دز تقویت نماینده فرق دارد. بعضی از واکسن ها هفته ها یا ماه ها پس از اولین تزریق احتیاج به تزریق تقویت نماینده دارد. دز تقویت نماینده واکسن های MMR و DTaP سال ها پس از اولین تزریق است.

با توسعه ویروس کرونا، مشخص شد که این ویروس می تواند تغییر و انواع تازهی ایجاد کند که مسری تر یا کشنده تر باشد.

این جهش ها می تواند نسبت به آنتی بادی هایی که از دزهای اولیه واکسن ایجاد شده، کمتر جوابگو باشد؛ بنابراین ممکن است در آینده احتیاج به یک دز تقویت نماینده وجود داشته باشد تا مطمئن شویم که از حفاظت کافی برخوردار هستیم اما در حال حاضر سازمان غذا و دارو ایالات متحده(FDA) پیشنهاد می نماید افرادی که کاملا واکسینه شده اند، از حفاظت کافی در برابر این ویروس برخوردار هستند و هر فردی که هنوز واکسن کووید 19 دریافت ننموده، باید برای محافظت از خود و دیگران واکسینه گردد.

واکسن های کرونا با تحریک سیستم ایمنی بدن با فراوری آنتی بادی های از فرد در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید اما انتظار می رود سطح ایمنی با گذشت زمان کاهش یابد. اگر آنتی بادی های کافی برای محافظت کامل از فرد وجود نداشته باشد یا اگر نوع خاصی از آنتی بادی ها تحت تاثیر قرار نگیرد، فرد در خطر ابتلا به بیماری قرار خواهد گرفت.

اکنون که انواع مختلفی از ویروس کرونا وجود دارد، حفظ سطح ایمنی بسیار مهم است. اینجا همان جایی است که تقویت نماینده ها ممکن است در آن نقش داشته باشد؛ در این شرایط تزریق تقویت نماینده احتمالا مشابه واکسن اصلی یا کمی متفاوت از آن خواهد بود تا انواع تازه ویروس را هدف قرار دهد.

بعلاوه ممکن است واکسن کووید 19یک واکسن سالانه مانند واکسن آنفلوآنزا گردد. تزریق سالانه می تواند ایمنی ما را در برابر انواع جهش های تازه بهینه و موثر نگاه دارد اما همه این موارد بستگی به نحوه تغییر و واکنش ویروس به واکسن های فعلی و مدت زمان محافظت در طول زمان دارد.

واکسن های فایزر و مدرنا در جلوگیری از بیماری های شدید و کاهش مرگ ومیر بسیار موثر است. بعلاوه در صورت احتیاج به تقویت نماینده می توان واکسن ها را به راحتی به روزرسانی کرد تا انواع تازه را پوشش دهد. دلیل این موضوع هم قابلیت فناوری است که برای ساخت نمونه های تازه واکسن به نام mRNA استفاده شده است و احتمالا دزهای تقویت نماینده آن هم شبیه واکسن های آنفلوآنزای فصلی خواهد بود و شرکت ها احتیاجی به آزمایش بالینی عظیم در هر زمان ندارند.

در حال حاضر دانشمندان یک فرایند سخت را دنبال می نمایند تا مشخص نمایند که به تزریق تقویت نماینده احتیاج است یا خیر؛ این آنالیز شامل ارزیابی داده های کارآزمایی بالینی، داده های آزمایشگاهی و فراتر از آن است.

آیا تزریق دز سوم واکسن غیرعادی است؟

بسیاری از واکسن هایی که در دوران کودکی دریافت می گردد برای محافظت کامل حداقل به سه دز تزریق احتیاج دارد. برنامه های تزریق هر دز واکسن به وسیله متخصصان مشخص می گردد.

این موضوع برای اطمینان از این است که در صورت افزایش خطر ابتلا به بیماری، به طور مطلوب از افراد محافظت گردد.

در حال حاضر تنها برای 2 واکسن مجاز فایزر و مدرنا دز سوم را پیش بینی نموده اند. جانسون و جانسون تنها یک دز واکسن تزریق می نماید اما این شرکت در حال آنالیز احتمال استفاده از دز تقویت نماینده است.

دز سوم چه زمانی تزریق می گردد؟

واکسن فایزر 6 ماه پس از واکسیناسیون محافظت قوی ایجاد می نماید. متخصصان در حال آنالیز داده ها هستند تا مشخص گردد این حفاظت تا چه مدت دوام خواهد داشت.

به همین خاطر ممکن است در مقاطعی یک دز تقویت نماینده از این واکسن لازم باشد. افرادی که سال گذشته در آزمایش فاز یک شرکت کردند، دز سوم واکسن را 6 تا 12 ماه از تاریخ دریافت هر 2 تزریق اولیه دریافت خواهند کرد.

واکسن مدرنا هم حداقل 6 ماه پس از هر 2 تزریق محافظت قوی ایجاد می نماید؛ در حالی که ممکن است در برابر بعضی جهش ها ایمنی ایجاد شده کاهش یابد.

این شرکت برای افرادی که در آزمایش های قبلی شرکت نموده اند، امکان دریافت دز سوم، آن هم نصف دز را فراهم نموده است. آنان بعلاوه چند گزینه تازه از جمله تقویت نماینده هایی با هدف گیری انواع خاص را آزمایش می نمایند.

البته به تازگی محققان آمریکایی اعلام کردند همه افراد باید هشت ماه پس از تزریق دز دوم، دز سوم را دریافت نمایند تا مصونیت آنان در برابر کروناویروس تضمین گردد.

چرا دز تقویت نماینده برای همه توصیه نمی گردد؟

در حالی که ایمنی ناشی از واکسن ممکن است برای همواره دوام نیاورد، مشخص نیست که چه زمانی به تقویت نماینده احتیاج است.

در حال حاضر با تشویق همه به دریافت واکسن های مجاز کووید 19 حافظه ایمنی قوی در برابر ویروس کرونا ایجاد می گردد.

این واکسن به سلول های بی(B) سیستم ایمنی بدن می آموزد که در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس آنتی بادی فراوری کند.

محققان سطوح بالایی از سلول های حافظه بی را در غدد لنفاوی افراد واکسینه شده با واکسن فایزر به مدت حداقل 12 هفته پس از تزریق واکسن شناسایی نموده اند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد واکسن های مجاز کووید 19 همچنان به محافظت در برابر گونه های تازه ویروس کرونا ادامه می دهد.

در بین شرکت نمایندگان در یک مطالعه واکسن جانسون و جانسون به ترتیب در 14 روز و 28 روز پس از تزریق 73 درصد و 82 درصد در دفع بیماری شدید از نوع بتا موثر بود. مطالعه دیگری نشان داد که واکسن فایزر 88 درصد در برابر نوع دلتا موثر است.

منبع دیگر پاسخ های طولانی مدت آنتی بادی ها علیه ویروس کرونا، سلول هایی به نام پلاسمابلاست است که در مغز استخوان قرار گرفته است.

این سلول ها به طور مداوم آنتی بادی فراوری می نماید و برای حفظ فعالیت خود احتیاجی به تقویت ندارد. خوشبختانه پلاسمابلاست ها در مغز استخوان افرادی که واکسن کووید 19 دریافت نموده بودند تا 11 ماه بعد شناسایی شد که بیانگر درجاتی از حافظه ایمنی طولانی مدت است.

چگونه دریابیم که به تقویت نماینده احتیاج داریم؟

ممکن است لازم باشد منتظر شیوع بیماری در افراد واکسینه شده باشیم. محققان هنوز در حال یافتن برترین روش برای سنجش قدرت ایمنی ناشی از واکسن هستند.

واکسن های کووید 19 به قدری موثر بوده اند که آزمایش های زیادی در خصوص آن انجام نشده است. برترین مورد مقدار گیری آنتی بادی های خاصی است که واکسن به سیستم ایمنی بدن معرفی می نماید.

آن ها پروتئین سنبله که به ویروس کرونا اجازه ورود و عفونت به سلول ها می دهد را شناسایی می نمایند. شواهدی که اهمیت آنتی بادی های ضد اسپایک (سنبله) را تایید می نماید، شامل مطالعه ای است که نشان می دهد واکسن های mRNA مانند فایزر و مدرنا سطح آنتی بادی بالاتری را در خون نسبت به واکسن های ناقل آدنوویروس مانند جانسون و جانسون و آسترازنکا دارند.

در یک مطالعه اولیه که هنوز مورد آنالیز دیگران قرار نگرفته، سطح آنتی بادی ضد سنبله در افرادی که بعد از واکسیناسیون واکسن آکسفورد آسترازنکا به کووید 19 مبتلا شده بودند، کمتر بود.

کارکنان پزشکی علاقه مندند بتوانند با آزمایش خون به افراد بگویند چقدر در برابر کووید 19 محافظت می شوند.

همین موضوع احتیاج به استفاده از دز تقویت نماینده را مشخص می نماید اما تا زمانی که محققان به طور دقیق نمی دانند چگونه ایمنی ناشی از واکسن را مقدار گیری نمایند، نشانه بعدی که ممکن است احتیاج به تقویت را مشخص کند، عفونت در افراد مسنی است که قبلا واکسینه شده اند.

افراد بالای 80 سال پس از واکسیناسیون سطح پایین تری از آنتی بادی ها را فراوری می نمایند؛ بنابراین ممکن است ایمنی آنان زودتر از افراد عادی کاهش یابد. افراد مسن هم به احتمال زیاد مستعد ابتلا به انواع ویروس تازهی هستند که از محافظت واکسن های فعلی فرار می نمایند.

آیا دز سوم باید با دزهای قبل مطابقت داشته باشد؟

به احتمال زیاد خیر؛ نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که واکسن های mRNA مانند فایزر و مدرنا می تواند با واکسن های مبتنی بر آدنوویروس مانند آسترازنکا ترکیب گردد.

تنها گروه بسیار کوچکی از افراد با سیستم ایمنی ضعیف واجد شرایط دز سوم هستند. دز سوم برای افراد دارای نقص ایمنی مبه وسیله تا شدید از جمله افرادی که در ذیل به آنان اشاره شده، توصیه شده است:

افراد تحت درمان سرطان فعال؛

افرادی که عضو پیوندی دریافت نموده و برای سرکوب سیستم ایمنی از دارو استفاده می نمایند؛

افرادی که در 2 سال گذشته پیوند سلول بنیادی دریافت نموده اند؛

افراد دارای نقص ایمنی اولیه مبه وسیله یا شدید؛

افراد مبتلا به عفونت HIV پیشرفته یا درمان نشده

و افراد تحت درمان فعال با دز بالای کورتیکواستروئیدها یا داروهای دیگر که ممکن است پاسخ ایمنی بدن را سرکوب نمایند.

منبع: ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14948

به "چه افرادی دز تقویت نماینده واکسن کرونا دریافت می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه افرادی دز تقویت نماینده واکسن کرونا دریافت می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید