کلان شهرهای دنیا در یک نگاه

به گزارش سهندبلاگ، از روز 14 ماه مه همایشی بین المللی کلان شهرهای دنیا در هامبورگ شروع به کار نموده است. رشد بی رویه شهرهای بزرگ مسائل بسیار زیادی را با خود به همراه آورده است؛ ثروت و فقر در کلان شهرها اغلب در همسایگی یکدیگر زندگی می نمایند.

کلان شهرهای دنیا در یک نگاه

1- توکیو

شهر توکیو 9 میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب شمار کسانی که در حومه این شهر زندگی می نمایند، به 35 میلیون نفر می رسد. توکیو که پایتخت کشور ژاپن است، به عنوان بزرگترین کلان شهر دنیا شناخته می گردد. آمار و ارقام جمعیت شهرها بسته به منابع، اندکی با یکدیگر متفاوت هستند.

2- بمبئی

نبض اقتصاد هند در شهر بمبئی می تپد. این شهر همزمان شمار زیادی از دانشگاه ها، موزه ها و سالن های تئاتر را در دل خود جای داده است. حضور پرتولیدترین صنعت فیلم سازی دنیا در بمبئی سبب شده است که از این شهر به عنوان بالیوود هم نام برده گردد. بیش از 40 درصد ساکنان بمبئی زاغه نشین هستند. انتظار می رود که جمعیت 18 میلیونی این منطقه تا سال 2015 به 20 میلیون نفر برسد.

3- مکزیکو سیتی

شهر مکزیکوسیتی در 2 هزار و 300 متری سطح دریا واقع شده است و شمار ساکنانش به 19 میلیون نفر می رسد. بیش از نیمی از ساکنان مکزیکوسیتی در فقر به سر می برند و تعداد زیادی از آنان در کلبه هایی که خود ساخته اند، در حومه شهر زندگی می نمایند. دود ناشی از تردد خودروها مکزیکوسیتی را به یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا تبدیل نموده است.

4- سائوپائولو

سائوپائولو مرکز مالی و فرهنگی برزیل به شمار می رود. جمعیت این شهر بالغ بر 18 میلیون نفر می گردد که انتظار می رود تا دو سال آینده 4 میلیون نفر دیگر نیز به آن اضافه گردد. بسیاری از شرکت های چند ملیتی در سائوپائولو مستقر شده اند و اداره اقتصاد برزیل تا حد زیادی از این شهر صورت می گیرد.

5- نیویورک

شهر نیویورک در حال حاضر 9 میلیون نفر را در خود جای داده که با احتساب ساکنان حومه به 19 میلیون نفر می رسد. نیویورک مقر سازمان ملل متحد و شمار زیادی از شرکت های بین المللی است و نقش مهمی را در جهت دهی به اقتصاد دنیا ایفا می نماید. سالانه 50 میلیون توریست برای دیدن جاذبه های نیویورک راهی این شهر می شوند.

6- دهلی

منطقه دهلی مرکز سیاسی هند به شمار می رود و از دو شهر دهلی و دهلی نو تشکیل شده است. این منطقه 16 میلیون نفر جمعیت دارد و انتظار می رود تا سال 2015 شمار جمعیت آن به 19 میلیون نفر برسد. در دهلی یک طبقه متوسط در حال ظهور است اما همچنان سه میلیون نفر از ساکنان این منطقه در زاغه ها زندگی می نمایند.

7- شانگهای

شانگهای در شرق چین واقع شده و با داشتن جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر پرجمعیت ترین منطقه این کشور به شمار می رود. از زمانی که شانگهای درهای خود را به روی بازارهای دنیای گگردد، توسعه شهر سرعتی روزافزون به خود گرفت. در جای جای شانگهای آسمان خراش ها سر از زمین برداشته اند و مناطق سرسبز شهری به ندرت یافت می شوند.

8- داکا

داکا، پایتخت بنگلادش با 13 میلیون نفر جمعیت قلب تپنده اقتصاد کشور است. میزان مهاجرت از دیگر شهرهای بنگلاش به داکا بالاست و زیرساخت های ضعیف شهری عملا توان پاسخگویی به این جمعیت را ندارند. 40 درصد از ساکنان داکا در مناطق فقیرنشین با کمترین امکانات زندگی می نمایند.

9- جاکارتا

در جاکارتا، پایتخت اندونزی، نزدیک به 13 میلیون نفر زندگی می نمایند و انتظار می رود که تا دو سال آینده جمعیت این شهر به 17 میلیون نفر برسد. جاکارتا به دلیل موقعیت جغرافیایی با آلودگی شدید هوا و نیز سیلاب دست و پنجه نرم می نماید. در سال 2007 نزدیک به 70 درصد شهر برای چند روز زیر آب فرو رفت.

10 - قاهره

قاهره، پایتخت مصر، با 12 میلیون نفر جمعیت بزرگترین و مهمترین کلان شهر دنیای عرب است. بخش قدیمی شهر در فهرست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته، هر چند شرایط بسیاری از ساختمان ها رو به زوال است. کمبود مسکن، فقر و آلودگی شدید محیط زیست از مسائل عمده قاهره هستند.

11 - لاگوس

لاگوس بزرگترین شهر نیجریه شناخته می گردد و 11 میلیون نفر جمعیت دارد. انتظار می رود تا دو سال آینده میزان جمعیت به 16 میلیون نفر برسد. تراکم جمعیت بالا، جمع آوری زباله و تأمین آب آشامیدنی از معضلات اصلی لاگوس هستند. نیمی از مردم این شهر در فقر کامل زندگی می نمایند.

منبع: دویچه وله

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: لست سکند
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5789

به "کلان شهرهای دنیا در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلان شهرهای دنیا در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید