موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند

به گزارش سهندبلاگ، ایسنا/ براساس آخرین گزارشهای بدست آمده، موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند.

موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند

حمید بادامی نجات، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه همدان آماده حضور ارزیابان یونسکو به منظور آنالیز پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان است، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات لازم برای رفع موانع و دغدغه های پیش روی ثبت جهانی بویژه در حوزه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر اجرا شده است به طوری که سال گذشته بودجه خوبی برای این موضوع در شورا پیش بینی کردیم و کمیسیون گردشگری اهمیت ویژه ای برای آن قائل شد و تقریباً بیش از 10ها جلسه در این زمینه برگزار و مقدمات حضور پررنگ شهرداری را فراهم کردیم.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از موضوعات و دغدغه هایی که در ابتدا برای ثبت جهانی مطرح میشد، رفع شده است، گفت: موانع پیش روی ثبت جهانی هگمتانه حل شده به طوری که ماهها پیش طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری، حذف سواره از میدان هگمتانه یا هفت تیر، جداره سازی پیاده راه های بوعلی و اکباتان، حذف الحاقات اضافی از سیما و منظر شهر و نصب تابلوها موضوعاتی بود که همه را نگران نموده بود و خوشبختانه موضوعات مرتبط با شهرداری به برترین شکل رفع شد.

بادامی نجات ادامه داد: ساماندهی پیاده راه اکباتان، خیابان های عرصه ثبت جهانی، بازار و همه موضوعاتی که از ابتدا به عنوان موانع ثبت جهانی مطرح بود را به نحوی رفع کردیم و ادامه هم خواهیم داد و با حضور و خروج ارزیاب کار متوقف نمی شود.

وی اضافه نمود: جداره سازی پیاده راه های اکباتان، بوعلی و میدان امام (ره)، ساماندهی بازار و ایجاد حوزه های مختلف گردشگری به ویژه در رینگ مرکزی جزو برنامه های اصلی ماست و این امور با رفتن ارزیاب تمام نمی شود.

این عضو شورا درباره ساماندهی پیاده راه ها توضیح داد: برای پیاده راه های اکباتان، میدان و بوعلی و بازار برنامه وجود دارد به طوری که در پیاده راه اکباتان در پی نورپردازی و اضافه نمودن مبلمان شهری هستیم و برنامه ریزی شده در میدان هگمتانه یا هفت تیر سابق، انتهای پیاده راه اکباتان، سازمان زیباسازی شهرداری برای پایه ستون های هخامنشی موجود، المانی طراحی کند که فکر می کنم بتوانیم در آینده نزدیک به اجرا در بیاوریم.

وی در بحث ساماندهی بازار میوه و تره بار و بازار آهن فروشان گفت: اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است؛ هر چند احتیاج دارد خود کسبه اقدام نمایند و پیگیر این موضوع باشند چرا که مالکیت ها، خصوصی است، البته باید شهرداری با همکاری فرمانداری فضایی را به منظور ساماندهی بازار آهن فروشان پیش بینی کند.

بادامی نجات با بیان اینکه تا به امروز اقدام خاصی برای جابجایی بازار آهن فروشان انجام نگرفته، اضافه نمود: همین ساماندهی و باز شدن مسیر تازه دسترسی کمکی بوده که برای حوزه بازار اجرا شده است.

وی در بحث مواد فروشان و معتادان متجاهر پیاده راه اکباتان و میدان آرامگاه بوعلی نیز خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی کارهایی در این زمینه انجام داده اما بحث معتادان و آسیب های اجتماعی تنها به منطقه بازار بر نمی شود و در کل شهر وجود دارد و باید خارج از مجموعه شهرداری یعنی فرمانداری و دستگاه های نظامی و امنیتی برای آن فکر نمایند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان در زمینه ساماندهی دستفروشان مطرح نمود: ساماندهی دستفروشان پیاده راه بوعلی باید انجام شود، هر چند اقداماتی شده اما جا دارد بهتر از شرایط فعلی شود. برای ساماندهی انگشترفروشان پیاده راه اکباتان نیز برنامه داریم که در انتهای پیاده راه و در غرفه هایی مستقر شوند، البته یکی دو بار جمع و جابجا شدند اما موفقیت آمیز نبود.

وی درباره اینکه قرار بود انتهای بلوار علویان، پارکینگ جانمایی شود، شرح داد: این منطقه مدتی به وسیله خود میراث فرهنگی به پارکینگ تبدیل شد اما قرار است این اداره کل پیمانکاری بگیرد تا خط کشی آن محل انجام و به عنوان پارکینگ استفاده شود.

بادامی نجات درباره تعبیه سرویس بهداشتی در رینگ مرکزی شهر همدان نیز بیان نمود: برای تحقق این امر در شهرداری منطقه یک نزدیک به 20 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده و مذاکره با اداره اوقاف در حال اجرا است تا از سرویس بهداشتی مساجد مستقر در رینگ مرکزی به صورت عمومی استفاده شود و نگهداری آنها با شهرداری باشد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز با عمومی شدن سرویس بهداشتی دو تا سه مسجد موافقت شده، یادآور شد: فرای ثبت جهانی، درنظر گرفتن سرویس بهداشتی در رینگ مرکزی شهر همدان به عنوان برنامه های سال جاری شهرداری پیش بینی شده است.

وی در بخش دیگری درباره استقرار غرفه های صنایع دستی در رینگ مرکزی شهر اظهار کرد: برای این موضوع سازمان سرمایه گذاری شهرداری با دو سرمایه گذار به نتیجه رسیده و در حال مذاکره است که با طرح بسیار قشنگی که آماده شده، غرفه های صنایع دستی را بسازند، البته این جزو اقداماتی است که در انجامش تعلل شده و پیگیری می کنیم که حتماً انجام گیرد.

بادامی نجات درباره این موضوع که قرار بود راسته حسین خانی بعد از انتقال به شهرک بُنکداران به عرضه صنایع دستی و سوغات اختصاص یابد، گفت: در راسته حسین خانی جابجایی بنکداران رخ داده است و باید کسبه آنجا در زمینه کاربری مغازه های تجاری خود تصمیم بگیرند، ما برنامه ای برای آنجا نداریم و نمی توانیم محدودیت ایجاد کنیم که دیگر آنجا بنکداری نباشد و نمی شود امتیازی داد، چرا که بیشتر تمایل داریم به کسبه پیاده راه اکباتان در بحث سوغات سرا امتیاز دهیم تا تغییر کاربری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه انتقال بنکداران به خارج از محدوده شهر باب میل مدیریت شهری نبوده و به آن نقد داریم، تأکید کرد: بحث بُنکداران موضوعی بوده که خیلی شورا و شهرداری را در سالهای مختلف دخیل نکردند و پایان بخش عمده ای از بازار را در خارج از محدوده شهری جانمایی کردند.

این عضو شورا درباره جداره سازی پیاده راه های شهر همدان مطرح نمود: جداره سازی پیاده راه های اکباتان و بوعلی شروع شده و برای تحقق این موضوع در میدان امام (ره) نیز شهرداری در پی پیمانکار است که تأکید خواهیم کرد سریع تر پیمانکار انتخاب و پروژه شروع شود.

وی درباره اقدامات شهرداری در زمینه قانع کردن سازی مردم و کسبه نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه سازمان فرهنگی شهرداری در حوزه ثبت جهانی بسیار ضعیف عمل کرد به طوری که نه مرکز آموزش شهروندی سازمان کاری انجام داد و نه سازمان خوب عمل کرد.

بادامی نجات توضیح داد: یکی از مسئولیت های سازمان فرهنگی شهرداری قانع کردن سازی کسبه و مردم بود که ضعف داشت و جای دفاع نیست و روی این موضوع نهادهای مردمی، رسانه ها و فعالان حوزه گردشگری کوشش کردند و همراهی بسیار خوبی از سوی مردم و کسبه را شاهد هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19412

به "موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند" امتیاز دهید

1 کاربر به "موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع ثبت جهانی هگمتانه مرتبط با مدیریت شهری به برترین شکل رفع شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید