قیمت گذاری خودرو در ایران چقدر واقعی است؟

به گزارش سهندبلاگ، افزایش قیمت خودرو در بازار فعلی ایران مطلبی است که نه تنها صدای خریداران را درآورده بلکه دولت و مجلس را نیز وادار به ورود به بازار خرید و فروش خودرو نموده است. خودروسازان داخلی به بهانه های افزایش قیمت دلار و تحریم ها روزبه روز در حال کاهش امکانات و کیفیت ساخت خودروها بوده و قیمت آن را افزایش می دهند. این در حالی است که قدرت خرید خریداران از نصف هم کمتر شده و در رکود فعلی ناشی از کرونا کسی تمایلی به پرداخت مبالغ نجومی برای خرید یک خودروی بی کیفیت ندارد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا قیمت های مشخص شده واقعا با ارزش واقعی خودرو برابری می نماید؟ در این مقاله از همراه مکانیک به سراغ خودروهای فراوری ایران خودرو می رویم تا میزان واقعی بودن قیمت و ارزش خرید هریک از آن ها را آنالیز کنیم.

قیمت گذاری خودرو در ایران چقدر واقعی است؟

- پژو 206 تیپ 2

قیمت در شهریور 99: 181 میلیون تومان قیمت در مهر 99: 253 میلیون تومان

پژو 206 خودرویی محبوب در میان ایرانیان است که از سال 1380 وارد بازار شده و از همان سال ها جای خود را در میان جوانان ایرانی باز نموده است. تیپ 2 این خودرو دارای یک موتور 1.4 لیتری است که قدرت 75 اسب بخار و گشتاور 118 نیوتن متر را فراوری می نماید. این موتور به یاری گیربکس 5 دنده دستی پژو 206 را در مدت 14.1 ثانیه به سرعت 100 می رساند. این مشخصات از سال 1380 تا به امروز ثابت بوده و شاید بتوان گفت که نسخه های قدیمی تر این خودرو باکیفیت تر هستند. چراکه در این نسخه ها از قطعات اصیل فرانسوی استفاده شده و در مدل های جدیدتر ایرانیزه شدن پژو 206 باعث افت کیفیت آن شده است.

با توجه به اینکه شرکت فرانسوی پژو فعالیت خود در بازار ایران را بسیار محدود نموده است، می توان گفت که فراوری این خودرو صفر تا صد در داخل صورت گرفته و به جز هزینه های تامین قطعات اصلی (که البته به ادعای ایران خودرو بخش زیادی از آن ها فراوری همین شرکت است) و هزینه های دستگاه ها در فرایند فراوری این خودرو بخش دیگری شامل استفاده از ارز نمی گردد. به همین دلیل بر اساس نظر کارشناسان ارزش واقعی این خودرو با قیمت فعلی دلار چیزی در حدود 100 میلیون تومان است. این درحالی است که مدیران ایران خودرو نه تنها برای کاهش قیمت این خودرو اقدامی ننموده اند بلکه ظرف مدت یک ماه قیمت آن را 40 درصد افزایش داده و به بالای 200 میلیون تومان رسانده اند.

- پژو 206 تیپ 5

قیمت در شهریور 99: 222 میلیون تومان قیمت در مهر 99: 327 میلیون تومان

تیپ 5 پژو 206 نسبت به تیپ 2 از پیشرانه قدرتمندتری استفاده می نماید و با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن متر در مدت 11.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. کمرنگ تر شدن حضور پژو در خط فراوری ایران خودرو و استفاده از قطعات ایرانی برای ساخت این خودرو باعث شده است که امروز پژو 206 تیپ 2 و 5 از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند. علاوه بر آن حذف ترمز دیسکی عقب، سنسور عقب و سی دی پلیر و کاهش کیفیت ساخت، قدیمی شدن تکنولوژی و طراحی و ظهور هاچ بک های جذاب و مجهز چینی باعث شده است که پژو 206 تیپ 5 از چشم خریداران بیفتد.

با توجه به موارد ذکر شده در این بخش اختلاف قیمت حدود 80 میلیون میان تیپ 2 و 5 پژو 206 اصلا قابل توجیه نیست. چرا که عملا تفاوت چندانی میان دو تیپ مختلف این خودرو نمی توان یافت. علاوه بر آن مدل های جدید این خودرو نسبت به مدل های قبلی نه تنها پیشرفت ننموده بلکه دچار افت شدید کیفیت شده اند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان قیمت گذاری متفاوت برای تیپ های مختلف 206 را منطقی ندانسته و معتقدند که قیمت فروش کارخانه با قیمت واقعی تفاوتی حداقل 200 میلیونی دارد. وجود این شکاف عظیم میان قیمت اعلام شده و قیمت واقعی باعث شده که ارزش خرید این خودروی محبوب قدیمی به زیر 50 درصد افت کند.

- دنا معمولی

قیمت در شهریور 99: 258 میلیون تومان قیمت در مهر 99: 330 میلیون تومان

همین چند وقت پیش بود که خبر افزایش قیمت ناگهانی دنا در فضای مجازی بار دیگر چشم های متعجب خریداران را به سوی بازار خودرو برگرداند. خودرویی که به عنوان فیس لیفت سمند با قیمتی کاملا متفاوت با نسل قدیم خود عرضه شد و از همان ابتدای عرضه داد خیلی از خریداران را درآورد. موتور 1.7 لیتری این خودرو قدرتی معادل 115 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر فراوری می نماید. شتاب گیری 13.5 ثانیه ای و مصرف سوخت 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر از دیگر مشخصات این خودرو است که ممکن است خریداران را راضی به خرید آن کند. اما وجود رقیب قدرتمندی چون ام وی ام 550 باعث شده که بازار فروش این خودرو کسادتر از قبل گردد. هرچند که قیمت خودروی رقیب بالاتر است.

برای فعالان بازار خودرو پرداخت 330 میلیون برای دنای معمولی که از عایق بندی نامناسب، کوچک بودن فضای کابین، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی و قدرت پایین موتور رنج می برد غیرمنطقی به نظر می رسد. این افراد معتقدند که افزایش قیمت 70 میلیون تومانی در مدت یک ماه برای چنین خودرویی اصلا توجیه پذیر نیست. با این حال ایران خودرو به پشتوانه حمایت های دولت، که به نظر می رسد سهم زیادی در سود حاصل از این افزایش قیمت دارد، در سراشیبی تند افزایش قیمت می تازاند و خودرویی را که ارزش واقعی آن به 200 میلیون هم نمی رسد با قیمتی تقریبا 1.5 برابر ارزش واقعی به فروش می رساند.

افزایش قیمت خودرو در همه کشورهای دنیا امری طبیعی و معمولی است. اما نکته قابل توجه اینجاست که این افزایش قیمت با افزایش کیفیت و امکانات همراه است. به علاوه نظارت های شدیدی دولت یا دیگر نهادهای نظارتی در سایر کشورها می تواند خودروسازان را مجبور به جمع آوری کل خودروهای عرضه شده در سراسر دنیا تنها به دلیل وجود یک نقص کوچک در بخش فنی خودرو کند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی بدون توجه به اعتراض های خریداران به طور مرتب در حال افزایش قیمت خودروها هستند.

در این متن تنها سه نمونه از خودروها را آنالیز کردیم اما توجه به همین سه نمونه کافی است که نشان دهد خودروسازان در زیر چتر حمایت های بی دریغ مسئولان بدون تغییر در کیفیت خودروها قیمت آن ها در مدت یک ماه حدود 40 درصد افزایش داده اند. این در حالی است که این افزایش قیمت برای بسیاری از خریداران به منزله بر باد رفتن آرزوهای چند ماهه و پس اندازهای چند ساله است.

همراه مکانیک با ابزار قیمت روز خودرو آنلاین خود در https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/ به بیش از 3 میلیون نفر قیمت خودرو مورد نظر افراد را نشان داده است. تمام ویژگی های خودروها را می توانید در این ابزار وارد کنید، اینکه چه نقاط رنگ شدگی یا تعویض شدگی دارند یا اینکه کیلومتر واقعی آن ها چقدر است تا دقیق ترین قیمت کارشناسی خودرو مورد نظرتان را ببینید.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: شبکه چی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11177

به "قیمت گذاری خودرو در ایران چقدر واقعی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گذاری خودرو در ایران چقدر واقعی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید