خروج امریکا از افغانستان مشروط است

به گزارش سهندبلاگ، در حالی که مذاکرات طالبان و دولت افغانستان در دوحه هنوز به سرانجامی نرسیده و آتش حملات آنان علیه یکدیگر همچنان ادامه دارد، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک امریکا تنها 4 روز پس از آنکه دونالد ترامپ در توئیتی انتخاباتی از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا کریسمس اطلاع داد، در مصاحبه با شبکه رادیو ملی امریکا (ان پی آر) حاضر به تأیید صحبت های رئیس جمهوری امریکا نشد و اعلام نمود، خروج نظامیان امریکا از افغانستان مشروط به عملی شدن تعهدات طالبان برای کاهش خشونت است.

خروج امریکا از افغانستان مشروط است

به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، ژنرال مارک میلی در این مصاحبه با تأکید بر اینکه خروج امریکا از افغانستان باید مسئولانه باشد، گفت: جدا از کاهش خشونت ها، عملی شدن طرح مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان نیز دیگر شرط خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان است. وی با این حال کوشش کرد، بر اختلاف نظرها با رئیس جمهوری امریکا سرپوش بگذارد و گفت: البته پیغام توئیتری ترامپ به معنای خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان نبود. مارک میلی در این مصاحبه به سخنرانی رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی امریکا در دانشگاه نوادا که پیش از توئیت ترامپ گفته بود، شمار نیروهای امریکایی تا اوایل سال آینده میلادی به 2 هزار و 500 نفر کاهش خواهد یافت نیز اشاره نمود و گفت: رابرت اوبرایان یا هر کس دیگری می تواند نظر خود را داشته باشد. اما من ترجیح می دهم بر اساس شرایط و برنامه هایی که از آنها آگاه هستم و مذاکراتم با رئیس جمهوری صحبت کنم. ما شرایط افغانستان را از نزدیک زیر نظر داریم و بهترین توصیه های نظامی خود را به رئیس جمهوری می دهیم تا بتواند تصمیمی آگاهانه و مسئولانه بگیرد.

حمله امریکا به طالبان در هلمند

تأکید ژنرال مارک میلی بر خارج نشدن نابهنگام از افغانستان که جدا از اهداف بلند مدت امریکا از حضور در افغانستان، نشان دهنده سیاست حمایتی او از دولت افغانستان در برابر طالبان بود، در حالی بیان شد که همزمان با آن گزارش ها از حملات مرگبار ارتش امریکا به مواضع طالبان در هلمند، حکایت داشت. به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، طالبان اندکی پس از توئیت ترامپ با هدف استیلا بر لشکرگاه در ولایت هلمند به این منطقه حمله کرد و نیروهای امنیتی افغانستان در این منطقه را زیر آتشبار خود گرفت. بر اثر این حملات بیش از هزار و 500 نفر از ساکنان این منطقه برای فرار از جنگ، خانه های خود را رها نموده و آواره شدند. به گفته عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، طالبان در این حملات چندین پل را در بزرگراه اصلی این منطقه تخریب کردند و بزرگراه را نیز بستند. طوری که عبور و مرور در این منطقه به طور کامل مسدود شد.

این در حالی است که به نظر می رسد، طالبان با هدف آزمودن میزان تحمل دولت افغانستان و امریکا دست به این حمله زده بود. روزنامه نیویورک تایمز در همین ارتباط در تحلیلی نوشته است: این حملات پس از آن صورت گرفت که به نظر می رسید، مذاکرات طالبان با دولت افغانستان به بن بست رسیده است. بنابراین طالبان که هر سال در چنین ایامی خبر از حملات نهایی خود پیش از شروع زمستان می داد، تصمیم گرفت با این حمله دیگر بار قدرت خود را به رخ طرف دیگر بکشد. طالبان همچنین تصمیم داشت با این حمله میزان وفاداری امریکا به متحد خود در افغانستان (دولت) را بویژه بعد از توئیت ترامپ آزمایش کند. بنابراین نه تنها دست به حمله به لشکرگاه زد که آن گونه که روح الله احمد زی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است، در 24 ساعت به 20 ولایت از 34 ولایت این کشور حمله کرد.

نتیجه این آزمایش در توئیت سرهنگ سانی لگیت، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان معین شد. او در توئیتی اطلاع داد، نیروهای تحت فرمان او در حمایت از دولت افغانستان، در دو روز یکشنبه و دوشنبه در حملاتی هدفمند، نیروهای طالبان در لشکرگاه را هدف گرفتند. گزارش ها حاکی از کشته شدن حداقل 80 نفر از نیروهای طالبان در این حملات است. بعضی منابع نیز شمار طالب های کشته شده در حملات امریکا را تا 250 نفر نیز ذکر نموده اند. حملات امریکا علیه مواضع طالبان از زمان شروعمذاکرات امریکا با طالبان، به طرز قابل توجهی کاهش یافته و به طور معین از زمان امضای توافق بین امریکا و طالبان سرانجام گرفته بود.

تأثیرات مخرب خروج غیر مسئولانه

این در حالی است که دونالد ترامپ در ماه های اخیر نشان داده با اهداف انتخاباتی، تمایل دارد هر چه زودتر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و همچنین عراق را اعلام کند. اما تحلیلگران امریکایی نیز همچون نظامیان این کشور، اعتقادی به چنین خروجی ندارند. شماری از تحلیلگران اندیشکده شورای آتلانتیک در همین ارتباط در تحلیلی مشترک نوشته اند: خروج زودهنگام امریکا از افغانستان تعادل و توازن قدرت بین دولت افغانستان و طالبان را به هم می زند و باعث قدرت گیری طالبان در برابر تضعیف دولت افغانستان می گردد و علاوه بر آن اثرات اجتماعی وحشتناکی بر جامعه افغانستان و بویژه زنان این کشور خواهد داشت. ضمن اینکه این اقدام باعث تضعیف امنیت امریکا نیز می گردد و به گروه هایی مثل القاعده امکان فعالیت دوباره و حمله احتمالی به امریکا را می دهد. علاوه بر این در شرایطی که طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت در افغانستان عمل ننموده، خروج از افغانستان به معنای بی نتیجه گذاشتن دو سال دیپلماسی امریکا در افغانستان و مذاکرات با طالبان است. حتی نخست وزیر پاکستان نیز که کشورش سال ها است، به طالبان پناه داده، در مقاله خود که روز 26 سپتامبر در واشنگتن پست منتشر شد، نوشته بود همه کسانی که روی فرایند صلح افغانستان سرمایه گذاری نموده اند، باید مقابل وسوسه معین جدول زمانی غیرواقعی مقاومت نمایند. از جمله آنها خروج از افغانستان است که در این شرایط غیرعاقلانه است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 10775

به "خروج امریکا از افغانستان مشروط است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج امریکا از افغانستان مشروط است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید