آنالیز فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات

به گزارش سهندبلاگ، با نگاه به گلادیاتور انسان قطعاً به یاد رانگلر می افتد، زیرا در نمای جلویی تقریباً به طور کامل با برادر شاسی بلند خود یکسان است و به همان اندازه جذاب و خوش استایل به نظر می رسد.

آنالیز فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات

به گزارش خبرنگار، پانزده سال طول کشید تا فیات-کرایسلر بتواند پیکاپ کانسپتی که در سال 2005 بر اساس جیپ رانگلر JK ساخته شده بود را به خط فراوری برساند؛ اما این کوشش طولانی به ساخت جیپ گلادیاتور مدل 2020 بر اساس پلت فرم پیشرفتهٔ JL رانگلر منجر شده است.

ولی بااین حال نمی توان گلادیاتور را صرفاً یک رانگلر با قسمت بار بزرگ دانست. گلادیاتور درعین حالی که یک پیکاپ میان سایز مدرن است، هنوز هم یک جیپ واقعی است. تمامی قطعات توانمند رانگلر به گلادیاتور منتقل شده اند، اما حالا این قطعات به همراه قابلیت استفاده و تطبیق پذیری بالا و همین طور یک قسمت بار 1.5 متری ارائه شده اند. البته نباید فراموش کرد گلادیاتور به بخشی وارد شده است که رقبای قدرتمندی مثل تویوتا تاکوما، شورلت کلرادو، هوندا ریج لاین و فورد رنجر در آن حضور دارند.

با نگاه به گلادیاتور انسان قطعاً به یاد رانگلر می افتد، زیرا در نمای جلویی تقریباً به طور کامل با برادر شاسی بلند خود یکسان است و به همان اندازه جذاب و خوش استایل به نظر می رسد. بدیهی است که در گلادیاتور هم جلوپنجره با هفت ورودی عمودی به عنوان امضای جیپ دیده می گردد که البته در اینجا ورودی ها به منظور یاری به خنک نمایندگی بیشتر پیشرانه، کمی بزرگ تر هستند؛ اما چراغ های جلوی LED، سپر های فولادی سفارشی و بست های بزرگ کاپوت بدون تغییر باقی مانده اند.

مشخصات ظاهری

شاید در ظاهر به نظر نرسد، اما گلادیاتور 79 سانتیمتر طول و 49 سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به نسخهٔ چهاردر یا همان آن لیمیتد رانگلر دارد. این پیکاپ در سه تیپ مختلف شامل اسپرت، اوورلند و روبیکان عرضه می گردد که آخری نمای آفرودتری دارد. قسمت بار گلادیاتور بیش از همه چیز روی کارایی تمرکز دارد. دیواره های کوتاه این قسمت هرچند کمی از ظرفیت بار را قربانی نموده است، اما در عوض می توان به راحتی و بدون احتیاج به استفاده از زیر پایی به قسمت بار وارد شد هرچند که زیر پایی های روی سپر دسترسی به این قسمت را حتی از این هم ساده تر نموده اند.

طول بیشتر گلادیاتور در جاده های معمولی، کمی از چابکی آن را نسبت به رانگلر کاسته است درحالی که فرمان و کنترل بدنهٔ آن نیز حتی با وجود تعلیق عقب چند اتصالی با یاری فنر های پیچشی، مبهم است. این سیستم تعلیق هم از رانگلر قرض گرفته شده و گلادیاتور در کلاس خود تنها پیکاپی است که به این نوع تعلیق مجهز شده، زیرا دیگر پیکاپ ها همچنان از فنر های شمش استفاده می نمایند که راحتی کمتری دارند.

طول اضافی گلادیاتور همچنین موجب شده ناهنجاری های پلت فرم رانگلر تشدید گردد، اما حداقل حرکات گهواره ای بدنهٔ رانگلر در گلادیاتور بهبود یافته و سواری آن نیز حتی با وجود شاسی مستحکم تر، هنوز هم نرم و روان است.

مشخصات فنی

در حال حاضر گلادیاتور با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می گردد. موتور استاندارد، 3.6 لیتری V6 است که 285 اسب بخار قدرت دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ ها هم گیربکس های هشت سرعتهٔ اتوماتیک و شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. این پیکاپ جدید با گیربکس اتوماتیک در هر صد کیلومتر در شهر 13.8 و در بزرگراه 10.7 لیتر بنزین مصرف می نماید درحالی که این اعداد با گیربکس دستی به ترتیب برابر با 14.7 و 10.2 لیتر هستند.

مصرف سوخت ترکیبی هردو مدل، اما یکسان و برابر با 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر است. گلادیاتور با پیشرانهٔ شش سیلندر می تواند 725 کیلوگرم بار را حمل و یا 3470 کیلوگرم را بکسل کند که هردو در این کلاس بهترین است، اما پیشرانهٔ آن پاسخگویی سرحال پیشرانه های مدرن توربوشارژ را ندارد.

برای پیکاپ جدید جیپ، اما مثل رانگلر یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف هم قابل سفارش است. این پیشرانه که 270 اسب بخار قدرت فراوری می نماید، هیجان و نشاط بیشتری دارد و پیشرانهٔ V6 هرچند قوی تر و تواناتر از این چهار سیلندر توربو است، اما هیجان و سرزندگی آن را ندارد. علاوه بر این، قرار است در آینده یک پیشرانهٔ 3 لیتری دیزلی با 260 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور هم برای گلادیاتور ارائه گردد. گشتاور بالا در دور های پایین از مزیت های این موتور دیزلی خواهد بود.

مثل رانگلر، در گلادیاتور هم مدل روبیکان توانمندترین نسخه برای آفرود است. این نسخه از زاویهٔ ورود 43.8 درجه ای برخوردار است که تقریباً با زاویهٔ ورود 44 درجه ای رانگلر برابر است و در شیب های تند دماغهٔ آن روی زمین کشیده نمی گردد. البته در راستا های خشن و بشدت ناهموار ممکن است گاهی اوقات بخش عقبی گلادیاتور روی شیب های تند کشیده گردد، اما بااین حال زاویهٔ خروج 26 درجه ای آن هنوز هم از تویوتا تاکوما TRD با 24 درجه و شورلت کلرادو ZR2 با 23.5 درجه بهتر است. علاوه بر این، دوربین جلوی آن بسیار خوب و کاربردی است و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز هنگام خزیدن روی صخره ها همه چیز را کنترل می نماید.

مشخصات داخلی

هنگام رانندگی با گلادیاتور برای لذت بیشتر می توان شیشهٔ جلویی را پایین داد، در ها را جدا نموده و سقف را باز نمود؛ بنابراین گلادیاتور را می توان یک پیکاپ کانورتیبل دانست که برخلاف هر پیکاپ دیگری، تجربهٔ رانندگی در هوای آزاد را ارائه می نماید. این پیکاپ آمریکایی در داخل از ویژگی هایی مثل صفحه نمایش لمسی احاطه شده با قاب لاستیکی، داشبورد چرمی باکیفیت و دکمه ها و سوئیچ هایی با روکش فلزی برخوردار است.

در بخش فناوری های داخلی هم این ماشین به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect فیات-کرایسلر مجهز است که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می نماید و با نمایشگر 8.4 اینچی سفارشی عالی می گردد. در کابین خودرو مجموعاً چهار پورت USB نیز تعبیه شده که شامل دو پورت در جلو و دوتا در عقب می گردد.

هنگام جدا کردن در ها و سقف گلادیاتور احتیاجی به نگرانی از دزدیده شدن اشیاء داخل خودرو نیست چراکه زیر نشیمنگاه جایگاه های عقب و همین طور پشت این جایگاه ها محفظه های قفل داری برای قرار دادن اشیایی مثل تلفن همراه و کیف پول تعبیه شده است. قیمت گلادیاتور در تیپ پایهٔ اسپرت از 33,545 دلار آغاز می گردد که آن را به یکی از گران ترین پیکاپ های کلاس خود تبدیل نموده است.

قیمت تیپ بعدی بنام اسپرت S از 36,755 دلار آغاز می گردد درحالی که برای خرید تیپ مجهزتر اوورلند حداقل باید 40,395 دلار پرداخت کرد؛ اما تنها چیزی که جیپ در گلادیاتور ارائه ننموده نسخهٔ پایه و بدون آپشنی با قیمت زیر 30 هزار دلار مثل فورد رنجر، تویوتا تاکوما و شورلت کلرادو است. البته نمی توان به این موضوع اعتراضی داشت، زیرا قیمت گلادیاتور به دلیل برخورداری از توانایی های آفرود و تکنولوژی های زیاد، معقول به نظر می رسد.

نسخهٔ آفرود روبیکان با قیمت پایهٔ 43,545 دلار که 2 هزار دلار گران تر از رانگلر روبیکان است، گران ترین تیپ گلادیاتور محسوب می گردد. هرچند گلادیاتور روبیکان از هردو رقیب کلرادو ZR2 و تاکوما TRD گران تر است، اما این پیکاپ توانمند جیپ ارزش خود را در توانایی های آفرود بالاتر نشان می دهد.

درمجموع گلادیاتور با وجود ظاهر خشن و مشکلاتی در جاده های آنرود، هنوز هم جذاب ترین انتخاب در کلاسی بسیار رقابتی محسوب می گردد. طول بیشتر، شاسی تقویت شده و افزایش تطبیق پذیری، آن را به چیزی بسیار بیشتر از یک رانگلر با قسمت بار تبدیل نموده است. توانایی های این پیکاپ پای بخش بزرگی از خریداران را به نمایندگی های فروش جیپ بازخواهد کرد. گلادیاتور بیش از آنکه یک پیکاپ باشد، یک جیپ است، اما در هردو بسیار عالی عمل نموده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 6365

به "آنالیز فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فنی جیپ گلادیاتور آفرود به همراه مشخصات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید