قصه محرومیت شهرستان بشاگرد ، کم آبی؛ امان مردم را بریده

به گزارش سهندبلاگ، بیش از 30 روستای شهرستان بشاگرد با مشکل جدی کم آبی روبرو هستند و همین مسئله امرار معاش مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

قصه محرومیت شهرستان بشاگرد ، کم آبی؛ امان مردم را بریده

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هانا چراغی؛* بشاگرد یکی از شهرستان های استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است که دارای بیش از 270 روستا و آبادی کم جمعیت بوده و سال هاست که مردم این شهرستان محروم با معضل کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

شرایط اقلیمی و جغرافیایی بشاگرد باعث شده این شهرستان با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی مناسب به منظور آبرسانی به روستا ها روبرو شود. بررسی ها نشان می دهد، بیش از 30 روستای این شهرستان با مشکل جدی کم آبی دست به گریبان اند.

با توجه به اینکه منابع آبی بشاگرد به چشمه ها محدود هستند، کاهش میزان بارندگی ها و نبود منابع آب های زیرزمینی در سال های اخیر منجر به بروز خشکسالی در این شهرستان و به تبع روستا های محروم آن شده و مدتی می شود که کم آبی در این منطقه به بحرانی برای مردم تبدیل شده و امرار معاش آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

با اینکه طی سال های گذشته اعتبارات بسیاری به منظور اجرای طرح های آبرسانی روستایی به این شهرستان اختصاص یافته، اما هنوز هم این مشکل پابرجاست و به صورت ریشه ای حل نشده است. حتی در ابتدای سال 1395 بیش از 12 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی برای آبرسانی به این منطقه اختصاص یافت و پس از آن آبفار هرمزگان گفت که عملیات اجرایی مجتمع بزرگ آبرسانی به 40 روستای بشاگرد با اعتبار بیش از 8 میلیارد تومان بزودی آغاز می شود و انتقال آب از سد جگین و سهران برای تأمین آب بیش از 40 روستای این شهرستان از برنامه های اولویت دار آبفار هرمزگان است.

وعده هایی برای حل مشکل کم آبی

شاکری، معاون نظارت و بهره برداری آب فاضلاب روستایی هرمزگان هم اوایل شهریورماه سال 1395 در این باره گفت: منابع آبی 30 روستا های کم آب بشاگرد، محدود به یک یا دوچشمه در هر روستا است که به علت سطحی بودن و نبود منابع آب های زیرزمینی و نبود بارش مناسب در یک سال گذشته این منابع نیز خشک شده و آب این روستا ها با تانکر های سیار به تانکر های ثابت در هر روستا منتقل می شود.

عبدالحمید حمزه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان نیز در همان بازه زمانی در خصوص برنامه های بلندمدت این شرکت در راستای آبرسانی به شهرستان بشاگرد اظهار کرد: از برنامه های اولویت دار، انتقال آب از سد جگین و سهران برای تأمین آب بیش از 40 روستای این شهرستان است. اعتبار موردنیاز در راستای اجرای این پروژه 2 هزار میلیارد ریال است که با تأمین آن مشکل بی آبی بسیاری از روستا های این شهرستان رفع می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت آبرسانی به این شهرستان که از جمله نقاط کمتر برخودار استان است، چندی پیش با حضور استاندار هرمزگان، پروژه آبرسانی به روستای پاهتک بشاگرد افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت و 200 خانوار این روستا از نعمت آب سالم بهره مند شدند و به زودی عملیات اجرایی مجتمع بزرگ آبرسانی به 40 روستای بشاگرد با اعتباری افزون بر 80 میلیارد ریال آغاز می شود.

با وجود اینکه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان وعده حل این مشکل در آینده نزدیک را داده بود و با در نظر دریافت اینکه مردم بشاگرد از کم آبی و کیفیت نداشتن آب شرب رنج می بردند، بعد از مدتی پروژه انتقال آب سد جنگین به مرکز شهرستان تعطیل شد و این در حالی بود که فرماندار شهرستان وعده آبرسانی از طریق این سد به مرکز شهرستان تا خاتمه سال 1396 را داده بود.

عدم حل مشکل کم آبی

مشکل کم آبی روستا های شهرستان بشاگرد همچنان به قوت خود باقی بود و با اینکه دو سال از وعده های مسئولان برای حل آن گذشته بود، برخی اهالی این منطقه ناچار بودند برای تهیه آب شرب جهت طولانی را طی کنند و کیلومتر ها از شهر خارج شوند تا به چشمه های اطراف برسند و آبی برای آشامیدن تهیه کنند.

قصه کم آبی و بی آبی روستا های محروم بشاگرد از سال 1395 که وعده هایی برای حل آن داده شد، هنوز هم به خاتمه نرسیده بود تا اینکه در سال 1399 یکسری طرح در حوزه آبرسانی به مناطق مختلف این شهرستان اجرایی شد. اجرای این پروژه ها به معنای تمام شدن ماجرای بی آبی این منطقه نبود و کاهش قابل توجه نزولات آسمانی باعث شد در سال گذشته هم تامین آب یکی از مسائل اصلی بشاگردی ها باشد و آبرسانی در برخی مناطق با تانکر صورت گیرد.

خشکی منابع آبی کوه حیدر بشاگرد

ناگفته نماند که کمبود میزان بارش ها و نبود شبکه آبرسانی در سال 1399، خشکی منابع آبی کوه حیدر بشاگرد را هم به دنبال داشت و مردم این روستا با معضل تامین آب روبرو شدند. در پی آن، سعید صادقی معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: خشکسالی سال زراعی جاری بر منابع تامین آب برخی از روستا ها بویژه بشاگرد تاثیر گذاشته و این شرکت، خود را موظف به تامین آب روستاییان می داند اما تامین آب در برخی مناطق صعب العبور با سختی های بیشتری همراه بوده که به دلیل نبود منابع آبی، زمان آبرسانی را طولانی تر کرده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اضافه کرد: روستای کوه حیدر در منطقه کوهستانی و پر از گردنه واقع شده که تردد روزانه ماشین های سنگین به روستا با دشواری زیاد و صرف زمان طولانی ممکن می شود. منابع تامین آب روستای کوه حیدر شامل یک سد آبخیزداری، یک حلقه چاهک در پایین دست سد و یک دهنه چشمه آب بازسازی شده در 6 کیلومتری روستا است که به دلیل خشکسالی سال زراعی 1400-1399 با افت 96 درصدی نسبت به میانگین سال های گذشته همراه شده که تمامی این منابع خشک شده و روستا با کم آبی روبرو شده است.

وی ابراز کرد: این شرکت آمادگی دارد نسبت به تجهیز و انتقال آب از تمامی منابع سطحی و زیرزمینی اطراف روستا تا شعاع 10 کیلومتری اقدام کند که متاسفانه هیچ منبع آب پایداری در این شعاع وجود ندارد. تنها راه تامین آب پایدار روستای کوه حیدر بشاگرد، انتقال آب از خط انتقال سدجگین-سردشت است که تحقق آن، نیازمند اجرای 35 کیلومتر خط انتقال در منطقه کوهستانی، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ارتفاع پمپاژ 300 متر، احداث 10 باب مخزن بین راهی و ذخیره به حجم مجموع 1500 مترمکعب است.

با این اوصاف، باید منتظر تحقق وعده های معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای حل مشکل آبرسانی شهرستان بشاگرد و روستا های آن بود؛ اما آنچه مسلم است، حل معضل کم آبی و بی آبی این منطقه باید در اولویت فعالیت مسئولان قرار گیرد و تعلل در انجام آن فقط باعث وخیم تر شدن شرایط موجود می شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 13526

به "قصه محرومیت شهرستان بشاگرد ، کم آبی؛ امان مردم را بریده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه محرومیت شهرستان بشاگرد ، کم آبی؛ امان مردم را بریده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید