خبرنگاران جاذب جداسازی یک رنگزا از پساب در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر جاذبی پلیمری را طراحی کردند که به وسیله آن می توان پساب های رنگزای سانست یلو را تصفیه و از آن حسگری را برای شناسایی این ماده رنگزا تهیه کرد.

خبرنگاران جاذب جداسازی یک رنگزا از پساب در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سحر فروغی راد فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح سنتز و بررسی عملکرد پلیمرهای قالب مولکولی بر پایه نانولوله های هالویزیت در تصفیه پساب مواد رنگزا گفت: علت انتخاب این پروژه در حقیقت مساله تصفیه پساب های صنایعی است که از مواد رنگزا استفاده می کنند.

وی با بیان این کهرنگزاها در صنایع گوناگونی نظیر نساجی، چاپ، چرم سازی، داروسازی و غذایی به کار میفرایند، اظهار داشت: در این پژوهش پلیمر قالب مولکولی به روشی نو و کارآمد تهیه شده است، که علاوه بر ظرفیت جذب بالا، 35 میلیگرم بر گرم، و سرعت جداسازی مناسب، حدود 45 دقیقه، دارای خاصیت مغناطیسی است.

این محقق افزود: پلیمرهای قالب مولکولی پلیمرهایی هستند که ساختار یک مولکول هدف در حین پلیمریزاسیون در حافظه آنها ثبت می شود و پس از اتمام فرایند، قادر هستند به عنوان جاذب اختصاصی در هر محیطی به صورت کاملا گزینش پذیر تنها مولکول هدف خاص خودشان را جذب کنند.

فروغی راد با تاکید بر این که مغناطیسی بودن این جاذب این امکان را فراهم می کند تا پس از اتمام عمل تصفیه، ذرات جاذب به سهولت توسط یک آهنربای خارجی از محیط جداسازی شوند، اظهار داشت: در این طرح نانوپودر جاذبی را برای جذب اختصاصی ماده رنگزای سانست یلو بدست آوردیم.

وی با بیان این که رنگزای سانست یلو پرکاربرد ترین رنگزا در صنایع غذایی ایران بوده و مقادیر بیش از حد مجاز آن سبب بروز مسائل حساسیتی و بیش فعالی خصوصا در بچه ها می شود، گفت: این جاذب پلیمری به دو صورت امکان تجاری شدن دارد؛ در فاز اول در صنایع غذایی و برای تصفیه پساب های رنگزای سانست یلو و در فاز دوم به صورت یک حسگر برای شناسایی و کمی سازی مقدار رنگزای سانست یلو موجود در انواع فراورده های غذایی استفاده می شود.

این فارع التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: این پژوهش به عنوان پروژه دکتری در مدت سه سال اجرا شده است و سه مقاله ISI چاپ شده در نشریات معتبر خارجی دستاورد این پژوهش است.

فروغی راد عنوان کرد: این پلیمر برای نخستین بار در دنیا تهیه شده است و عملکرد گزینش پذیری آن در حضور چند مخلوط رنگزا بررسی شده است.

وی درمورد ویژگی های طرح گفت: تهیه جاذبی منحصر به فرد برای جذب گزینش پذیر سانست یلو از محیط آب و جداسازی بسیار ساده پودر جاذب توسط آهنربای خارجی، بدون نیاز به سانتریفوژ و سایر روش های جداسازی هزینه بر و زمان بر از برجسته ترین ویژگی های این طرح به شمار می رود.

فروغی راد با بیان این که این طرح هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد، گفت: قابلیت بازیابی پلیمر، ظرفیت جذب بالا، سینتیک جذب سریع و قابلیت جداسازی ساده از مزیت های رقابتی این طرح به شمار می فرایند.

وی به کاربردهای طرح اشاره کرد و گفت: از نتایج این طرح می توان در صنایع غذایی و داروسازی به عنوان جاذب در تصفیه پساب بهره برد؛ همچنین حسگر آن می تواند به منظور شناسایی و کمی سازی مقادیر رنگزا در حین تولید به کار رود.

این پژوهش به صورت مشترک میان گروه رنگ و گروه پلیمر در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شده است و اساتید راهنمای این طرح دکتر علیرضا خسروی و دکتر وحید حدادی اصل از اعضای هیات علمی این دانشگاه بوده اند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 11229

به "خبرنگاران جاذب جداسازی یک رنگزا از پساب در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جاذب جداسازی یک رنگزا از پساب در دانشگاه امیرکبیر ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید