خبرنگاران تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب

به گزارش سهندبلاگ، بجنورد-خبرنگاران- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: بخش قابل توجهی از آب تولیدی برای شرب روستاییان، به مصرف دام می رسد و حال آنکه این شرکت تکلیفی در زمینه تامین آب مورد احتیاج دام ندارد.

خبرنگاران تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب

غلامحسین ساقی شامگاه سه شنبه در نشست آنالیز سند سازگاری استان با کم آبی، گفت: زندگی روستاییان با دام پیوند دارد و نمی توان آنان را از دامداری جدا کرد و اکنون دامداری های معیشتی در روستاها، از آب آشامیدن فراوریی این شرکت برای دام استفاده می نمایند که این سبب بروز مشکل شده است.

پیشنهاد گنجاندن آب دام در سرانه مصرفی روستاییان

وی گفت: تامین آب برای دام، در تخصیص منابع آبی و در اعتبارات و تعرفه ها لحاظ نشده است که پیشنهاد می گردد به عنوان نخستین استان، تخصیص آب به دام واحدهای معیشتی، در سرانه آب مصرفی روستاییان لحاظ گردد.

ساقی توضیح داد: پیشنهاد می گردد این امر در سند سازگاری استان با کم آبی نیز دیده می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در سند سازگاری با کم آبی استان، میزان صرفه جویی و کاهش میزان مصرف آب در شرکت آب و فاضلاب استان، در هفت سال، 38 میلیون مترمکعب دیده شده است که به نظر می رسد رسیدن به این هدف، امکان پذیر نیست.

آمارهای سند سازگاری با کم آبی استان متناقض است

استاندار خراسان شمالی هم در این نشست، با اشاره به بلاتکلیفی موضوع تامین آب مورد احتیاج دام روستایی گفت: این سند که قرار است در 24 خردادماه جاری، در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، نهایی گردد، بعضی آمار و اطلاعات مربوط به دستگاه های اجرایی متناقض است و با هم همخوانی ندارد.

محمدعلی شجاعی گفت: از دستگاه های اجرایی انتظار می رود، مغایرت های آمار و ارقام را رفع نموده و آنچه را که به نفع استان است، لحاظ نمایند.

وی اضافه کرد: صنایع استان نیز باید به سمتی بروند که به جای استفاده از آب خام و دست اول، از پساب استفاده نمایند.

وی با تاکید بر صیانت از حقابه زیست محیطی در سند سازگاری با کم آبی گفت: در این سند، سهم محیط زیست از منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورزی، مصرف نماینده بیش از 91 درصد آب استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این نشست گفت: بیش از 91 درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می گردد که بیش از یک میلیارد و 65 میلیون متر مکعب است.

سیدعقیل مرتضوی گفت: 6.8 درصد آب قابل استحصالی در حوزه آشامیدن و 20 درصد در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه برنامه های سند سازگاری با کم آبی، در سه محور تهیه شده است که شامل کنترل در میزان مصرف، حفاظت از منابع آب و توسعه فراوری و بازچرخانی آب است، گفت: در بازچرخانی آب، برنامه ها شامل اقداماتی همچون ساخت تصفیه خانه فاضلاب و تغذیه مصنوعی آب زیر زمینی، اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری است و در زمینه کاهش میزان مصرف کشاورزی هم کارهایی چون ارتقای بهره وری مد نظر است.

بر اساس این گزارش، بیش از 60 برنامه در سند سازگاری با کم آبی تهیه شده است که تا انتها برنامه توسعه هفتم به اجرا درمی آید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9038

به "خبرنگاران تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تامین آب دام روستاییان خراسان شمالی بر دوش شرکت آب و فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید