انتقاد روسیه از ابتکارعمل های آمریکا در جنوب شرق آسیا

به گزارش سهندبلاگ، نخست وزیر روسیه معتقد است، دکترین منطقه آزاد هند-اقیانوس آرام آمریکا با هدف افزایش نفوذ این کشور در منطقه جنوب شرق آسیا، مواضع اتحادیه آسه آن، بعنوان نقش آفرین اصلی در حل مسائل منطقه ای را تضعیف می نماید.

انتقاد روسیه از ابتکارعمل های آمریکا در جنوب شرق آسیا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، دمیتری مدویدیف نخست وزیر روسیه بیان نمود، آمریکا این اواخر کوشش می نماید تا نفوذ خود در منطقه جنوب شرق آسیا، از جمله با اجرای دکترین منطقه آزاد هند-اقیانوس آرام را افزایش دهد، ولی این ابتکارعمل مغایر با اصول اساسی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) بوده و مواضع آن را تضعیف می نماید.

مدویدیف در آستانه سفر به تایلند به منظور شرکت در نشست سران کشورهای عضو آسه آن و نشست سران کشورهای شرق آسیا در مصاحبه با رسانه های منطقه با اعلام این مسئله، یادآور شد: اجرای این سیاست آمریکا با توجه به برنامه تعیین شده باید جایگزین شکل معمول همکاری ها بین کشورهای آسیا و اقیانوس آرام گردد. ما خواهان حفظ سیستم موثر در روابط بین کشورها هستیم که در چارچوب اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا ( آسه آن) شکل گرفته و سالهای زیادی است که موثر بودن خود را اثبات نموده است. در این رابطه معتقدیم که ابتکارعمل آمریکا چالش جدی برای کشورهای منطقه بوجود می آورد برای این که می تواند مواضع این اتحادیه را تضعیف کند و موقعیت آن به عنوان نقش آفرین اصلی در حل و فصل مسائل امنیتی منطقه را تضعیف کند.

وی اضافه نمود: این ابتکارعمل مغایر با اصول اساسی آسه آن بعنوان یک اتحادیه غیروابسته و بی طرف است.

به گفته وی، روسیه میخواهد همکاری های خود با همه شرکای علاقه مند رد تمامی عرصه ها را چه به صورت دوجانبه و چه در اتحادهای چندجانبه، با توجه به منافع ملی و منافع مشترک و حقوق بین الملل توسعه دهد.

نخست وزیر روسیه یادآور شد که رشد مبادات بازرگانی بین روسیه و کشورهای عضو آسه آن نشان دهنده نیروی محرکه مثبت در روابط دو طرف، در شرایط سخت در عرصه مالی و تحریم ها علیه روسیه است.

مدویدیف با اشاره به اینکه حجم مبادلات بازرگانی روسیه و کشورهای آسه آن تنها طی چند سال گذشته از سال 2009 تا 2013 دو برابر شده و به رقم 17.5 میلیارد دلار رسیده، اضافه نمود: البته توان بالقوه برای توسعه همکاری های تجاری هنوز بیشتر از این بوده و تجارت متقابل هنوز مطابق با امکانات مالی طرفین مطابقت ندارد.

وی یادآور شد، روسیه در منطقه آسیا بر هیچ کشوری اعمال فشار نمی کند، آن ها را تهدید نمی کند، بلکه خواهان روابطی صادقانه و روابطی سازنده است. نخست وزیر روسیه گفت: نقش ما در منطقه آسیا فعال و سازنده است ما خواهان مشارکت متقابل با شرکای آسیایی، داشتن روابطی سازنده بر اساس اعتماد و احترام متقابل هستیم.

به گفته وی، روسیه کشوری آسیایی-اروپایی است و بخشی غیرقابل تفکیک جامعه آسیاست و به خاطر موقعیت جغرافیایی و پیوندهای تاریخی، سیاسی، مالی و فرهنگی روابط نزدیکی با کشورهای منطقه دارد و بسیار مهم است که این سیاست متقابل باشد.

نخست وزیر روسیه امکان انجام مانورهای مشترک دریایی این کشور با کشورهای آسه آن را بعید ندانست و با اشاره به نشست مشترک برگزار شده اخیر بین وزرای دفاع کشورهای منطقه، تاکید نمود که چنین مانورهای می توانند با شکل مشترک روسیه- آسه آن باشد و روسیه با سایر قدرتهای بزرگ ه اقدامات مشابهی انجام می دهد و این مسئله باعث افزایش امنیت دریایی کشورهای منطقه خواهد شد.

مدویدیف یادآور شد، کشتی های ناوگان دریای روسیه رفت رفت و آمدهای دائمی با کشورهای جنوب شرق آسیا دارد و سفرهای متقابل با کشورهای ویتنام، تایلند و اندونزی و مالزی به اقدام مرسوم تبدیل شده است. به گفته وی، روسیه آمادگی دارد تا به شرکای خود در جنوب شرق آسیا در زمینه های مدیریت منابع آبی، مبارزه با آلودگی های دریایی، مقابله با دزدان دریایی، حفاظت از بنادر، عملیات جستجو و نجات و پاسخ به سوانح طبیعی و به طور کلی تامین امنیت دریایی یاری کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5181

به "انتقاد روسیه از ابتکارعمل های آمریکا در جنوب شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد روسیه از ابتکارعمل های آمریکا در جنوب شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید