اقدامات گروه عظام مانع خروج خودروهای قدیمی از چرخه فراوری، زد و بندهای ایروانی برای دریافت وام مانع روی کارآمدن شرکت های نوپا شد

به گزارش پسر یخی، شاه محمدی گفت: اقدامات گروه عظام به واسطه سودی که این ها از واردات قطعات می بردند موجب شد تا بعضی از خودروهای فراوریی چند دهه قبل از خط فراوری خارج نشوند.

اقدامات گروه عظام مانع خروج خودروهای قدیمی از چرخه فراوری، زد و بندهای ایروانی برای دریافت وام مانع روی کارآمدن شرکت های نوپا شد

به گزارش ، اخیرا یکی از روزنامه ها، ادعایی در خصوص گروه عظام مطرح نموده است مبنی بر اینکه این گروه در فراوری 14 خودرو داخل کشور نقش مستقیم داشته که تقریبا 4 مورد آن ها جزء خودرو های پر تیراژ کشور هستند.

این ادعا در حالی مطرح شد که متهم ردیف اول این پرونده یعنی عباس ایروانی مدیر گروه عظام (فراوری کننده قطعات خودرو) متهم به افساد فی الارض از مجاری اخلال عمده در نظام مالی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان است.

وامی که عباس ایروانی به بهانه فراوری از بانگ گرفت و صرف واردات شد

مسعود شاه محمدی نماینده دادستان در پرونده رسیدگی به اتهامات گروه عظام، در واکنش به ادعا های مطرح شده در رابطه با نقش عباس ایروانی در فراوری توضیح داد: عباس ایروانی تعداد محدودی کارگاه فراوریی داشت که حوزه فعالیت این کارگاه ها مونتاژ و سرهم بندی قطعات وارداتی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: بحث سر این است که ایروانی از بانک وام گرفته است؛ یعنی همه پول اولیه را از بیت المال قرض گرفته تا در راه فراوری قرار دهد؛ اما عمده این پول را که مبلغ قابل توجهی هم هست در عرصه واردات قرار داده، اما این واردات منجر به عدم فراوری شده است.

شاه محمدی تاکید نمود: یکی از دلایل امروز مشکل تأمین قطعات خودرو همین افرادی هستند که ارز دولتی دریافت و از تسهیلات بانکی و بیت المال استفاده نموده اند که ما را به خودکفایی در فراوری برسانند، اما در آن برهه از زمان این پول ها را به واردات اختصاص دادند.

شاه محمدی توضیح داد: اگر این انحصار وجود نداشت امروز احتیاجمند واردات از کشور های دیگر نبودیم، اگر ایروانی نمی توانست به واسطه زدوبند وام بگیرد و قرارداد ها را در ایران خودرو و سایپا با خودش تنظیم کند، اکنون شرکت های نوپای دیگری می توانستند بومی سازی علم را در صنعت خودرو انجام دهند.

ماجرای فرار متهم 128 میلیون دلاری پرونده عظام چه بود؟

گروه عظام باعث شد پراید از چرخه فراوری خارج نشود

وی یادآور شد: باید از این افراد پرسید حالا که واردات انجام دادید چرا قاچاق کردید؟ چرا تعرفه را پرداخت نکردید و چرا تعرفه 25 درصدی را 5 درصد اظهار کردید؟ چرا نماد شرکت خود را بر کالا های وارداتی و چینی می زدید؟

نماینده دادستان تأکید کرد: ایروانی می توانسته کالا را با ماخذ تعرفه وارد نموده و حق بیت المال را پرداخت کند؛ عمده کار آن ها واردات بوده، پول بیت المال برای ایجاد فراوری و خودکفایی در عرصه فراوری قطعات خودرویی مورد احتیاج شرکت های خودروساز را با انحصاری که در دست داشتند قطعات دسته چندم چینی را وارد نموده اند.

شاه محمدی ادامه داد: این موضوع باعث شد بعضی خودرو های فراوری چند دهه قبل به واسطه سودی که گروه عظام از واردات قطعات می برد همچنان از خط فراوری خارج نشوند.

وی با بیان اینکه بخش عمده فسادی که در بحث خودرو وجود دارد مربوط به همین افراد است، گفت: ما نتوانستیم فراوری قطعات را در کشور بومی سازی کنیم که باعث شد تا افرادی که می توانستند این حرفه را پیش ببرند از گود خارج شوند و خودشان با زدوبند درون گود باشند.

هیچ گونه اعلام جرمی قبل از کشف ضابطین در گمرک صورت نگرفته است

شاه محمدی به موضوع منتشر شده در فضای مجازی درباره نماینده گمرک پرداخت و اضافه نمود: بحثی در فضای مجازی مطرح شد که نماینده گمرک تشکیل پرونده داده، در صورتی که این فرد به اصرار بنده و قاضی در شعبه حاضر شد و اعلام نمود که ما شکایتی نداریم و اگر هم صحبتی کرد بخش عمده صحبت هایش به نفع آقای ایروانی بود.

نماینده دادستان با تأکید براینکه هیچ گونه اعلام جرمی در این خصوص قبل از کشف ضابطین در گمرک صورت نگرفته است، گفت: عمده تقصیری که ما می دانیم بر عهده مسئولان حقوقی در گمرک بوده است، چراکه اگر متوجه بزهی می شدند اعلام جرم نمی کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اقدامات گروه عظام مانع خروج خودروهای قدیمی از چرخه فراوری، زد و بندهای ایروانی برای دریافت وام مانع روی کارآمدن شرکت های نوپا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات گروه عظام مانع خروج خودروهای قدیمی از چرخه فراوری، زد و بندهای ایروانی برای دریافت وام مانع روی کارآمدن شرکت های نوپا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید