آیا نوشیدن کوکاکولا مضر است؟

به گزارش سهندبلاگ، مجله پزشکی دکتر سلام/نوشیدنی های شیرین در بسیاری از شرایط سلامتی از جمله چاقی، ابتلا به دیابت نوع 2 و پوسیدگی دندان نقش مهمی ایفا می نمایند. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن یک قوطی کوکاکولا طی یک ساعت اثرات مخربی بر بدن می گذارد.

آیا نوشیدن کوکاکولا مضر است؟

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده آمریکا حداقل یک نوشیدنی شیرین را در هر روز خاص می نوشند. جوانان منظم ترین مصرف نماینده نوشیدنی های شیرین به تعداد می آیند. در یک قوطی کولا 37 گرم شکر اضافه شده وجود دارد که تقریبا با 10 قاشق چایخوری شکر برابری می نماید.

برای حفظ سلامت سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می نماید روزانه بیش از 6 قاشق چایخوری شکر اضافه شده مصرف نکنید، بنابراین با نوشیدن فقط یک وعده کولا طی روز فرد به راحتی از این مقدار مجاز عبور می نماید.

نتایج یک مطالعه در سال 2015، 184 هزار مرگ جهانی سالانه را به مصرف نوشیدنی های شیرین نسبت می دهد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله به تاثیرات کولا روی بدن پرداخته می گردد.

تاثیرات کوکاکولا روی بدن

اینفوگرافیک تهیه شده به وسیله یک داروساز انگلیسی خسارتی را که یک قوطی 330 میلی لیتری کوکاکولا می تواند طی یک ساعت مصرف به بدن وارد کند نشان می دهد.

بر اساس اظهارات این داروساز شیرینی زیاد کوکاکولا ناشی از مقدار زیاد قند موجود در آن باید باعث گردد به محض ورود به بدن فرد استفراغ کند.

با این حال، فسفریک اسید موجود در این نوشیدنی شیرینی را کاهش می دهد. وی شرح می دهد سطح قند خون طی 20 دقیقه پس از نوشیدن کولا به طرز چشمگیری افزایش می یابد و باعث انفجار انسولین می گردد سپس کبد مقادیر بالای قند را به چربی تبدیل می نماید.

اثرات مشابه هروئین

در عرض 40 دقیقه بدن تمام کافئین موجود در کولا را جذب می نماید. این کافئین باعث گشاد شدن مردمک چشم و افزایش فشار خون می گردد. در این مرحله کوکاکولا گیرنده های آدنوزین را در مغز مسدود نموده و از خواب آلودگی جلوگیری می نماید.

فقط 5 دقیقه بعد فراوری دوپامین افزایش می یابد. دوپامین به اسم انتقال دهنده عصبی به کنترل مراکز لذت و پاداش مغز یاری می نماید. بر اساس این اینفوگرافیک، شیوه تحریک این مراکز به وسیله کوکاکولا با تاثیرات هروئین قابل مقایسه است که این امر تمایل فرد به نوشیدن قوطی دیگر را برمی انگیزد.

یک ساعت پس از نوشیدن نوشیدنی با شروع تخریب و ویرانگری قند باعث تحریک پذیری و خواب آلودگی می گردد. بدن آب موجود در کولا را همراه با مواد مغذی حیاتی در ادرار دفع می نماید. این داروساز اذعان می دارد این اینفوگرافیک نه تنها در خصوص کوکاکولا بلکه در خصوص تمام نوشیدنی های گازدار کافئین دار صدق می نماید.

وی در وبلاگ خود نوشته است ای نوشیدنی فقط سرشار از شربت ذرت با فروکتوز بالا نیست بلکه حاوی نمک تصفیه شده و کافئین سرشار هم است.

تحقیقات اخیر

در سال 2018، یک آنالیز کوتاه نشان می دهد نوشیدنی های شیرین بر سلامتی تاثیر می گذارند. نویسندگان این آنالیز اثرات نوشیدنی های شیرین حاوی قند بر مغز را آنالیز کردند.

آنها دریافتند این نوشیدنی ها باعث افزایش بعضی از ترکیبات و مواد شیمیایی خاص می شوند که در فعالیت مغز اختلال ایجاد می نمایند و خطر سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می دهند، بعلاوه آنها دریافتند مصرف منظم نوشیدنی های شیرین بر کیفیت و مدت زمان چرخه خواب فرد تاثیر می گذارد.

علاوه بر این، بعضی از ترکیبات بر حافظه و هماهنگی حرکتی تاثیر داشتند که در ایجاد اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) در بچه ها نقش دارد.

با این حال، بسیاری از مطالعات در این آنالیز روی موش ها اجرا شده است، بنابراین مقدار تاثیر کامل نوشیدنی های شیرین روی انسان هنوز تعیین نیست. نویسندگان یک مطالعه معتبر در سال 2018 با حضور 2 هزار و 19 شرکت نماینده دریافتند آنها حتی نمی توانند مصرف نوشابه های رژیمی را به اسم یک عامل خطر برای دیابت رد نمایند.

آنها متذکر می شوند یافته هایشان نشان می دهد نوشیدنی های شیرین حاوی قند مانند کولا در ایجاد این بیماری مزمن نقش دارند. یک مطالعه معتبر دیگر در سال 2016 نشان داد جوندگانی که کوکاکولا می نوشند در مقایسه با موش هایی که نوشابه نمی نوشند علائم کاهش عملکرد کلیه و کبد را نشان می دهند. باز هم، برای تایید تاثیرات نوشیدن کوکاکولا در انسان تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

خلاصه

تحقیقات بسیاری خطرات ناشی از مصرف منظم کوکاکولا و سایر نوشیدنی های شیرین را تایید نموده اند. این نوشیدنی ها به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهند و مراکز لذت مغز را به روشی مشابه هروئین تحت تاثیر قرار می دهند.

تحقیقات اخیر بیشتر به شواهد ارتباط بین نوشیدنی های شیرین و دیابت افزوده و به نظر می رسد تاثیرات سوء این نوشیدنی ها بر فعالیت مغز، کلیه و کبد را تایید می نماید. با این حال، بعید به نظر می رسد مصرف مقدار مبه وسیله کوکاکولا و نوشیدنی های شیرین شده با قند تاثیر شدیدی بر سلامتی داشته باشند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 14656

به "آیا نوشیدن کوکاکولا مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نوشیدن کوکاکولا مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید